Zabawy z udziałem Pary Młodej:

1. Poznajmy się (rekomendujemy) 

Zabawa typowo oczepinowa przeznaczona dla Pary Młodej. Po oddaniu welonu i muszki Nowożeńcy mają pokazać czy się dobrze zdążyli poznać w okresie narzeczeństwa. Do konkursu przystępuje Para Młoda i grupa osób płci obojga. Najpierw sadza się w rzędzie kilka Pań z Panną Młodą w środku a Pan Młody z zawiązanymi oczami ma ją rozpoznać po wymienionej części ciała. Najczęściej rozpoznaje małżonkę po kolanie, ale zdarzają się przypadki rozpoznawania po nosie, udach itp . Zabawę powtarza się, aż do rozpoznania osoby szukanej. Po odnalezieniu Panny młodej role się zamieniają Pan Młody siada wśród Panów na krzesełkach, a zadaniem Pani Młodej jest odnalezienie ukrytego małżonka, rozpoznając go po wymienionej części ciała. 

2. Chłopiec czy dziewczynka

W zabawie bierze udział tylko Para Młoda. Młodzi siadają na 2 krzesłach odwróconych do siebie tyłem. W tym czasie orkiestra przygrywa krótkie melodie. Na znak wodzireja para odwraca się do siebie. Jeżeli para odwróci się w tą samą stronę – będzie chłopczyk. Jeżeli odwrócicie się inaczej – urodzi się wam dziewczynka. Zabawa trwa tak długo ile dzieci planują Pan Młody i Panna Młoda.

3. Test zgodności (rekomendujemy)

Sadzamy Parę Młodą na krzesłach obok siebie, ale tyłem, aby się nie widzieli i nie mogli się ze sobą komunikować. Para Młoda zdejmuje buty i wymienia się między sobą jednym butem. Prowadzący zadaje pytania, a Para Młoda podnosi odpowiedni but ,odpowiadając tym samym na pytania.

4. Taniec wykupny

Zabawa ma swoje miejsce najczęściej po oczepinach. W zabawie bierze udział Para Młoda, Świadkowie i wszyscy chętni goście. Świadkowie dostają miseczki i siadają sobie pod sceną, Para Młoda rozpoczyna taniec. Goście biorący udział w tej zabawie mogą tańczyć z Parą Młodą, aby zatańczyć z Panem lub Panią Młodą należy uiścić opłatę u świadków. Zebrane pieniądze para młoda przeznacza na wcześniej określony cel(np. kołyska, wózek lub podróż poślubna).

Zabawy dla gości – Para Młoda występuje w roli jurorów:

1.Gorące krzesła + fanty (rekomendujemy)

Na środku sali ustawia się rząd krzeseł (np. 12: po 6 odwróconych do siebie tyłem, w 2 rzędach). Do zabawy zaprasza się od kilku do kilkunastu osób. Za każdym razem jest o jedno krzesło mniej niż uczestników zabawy. Odpada osoba, która nie zdąży zająć wolnego miejsca. Goście weselni chodzą wokół krzeseł; w momencie gdy muzyka przestaje grać ,jak najszybciej muszą przynieść żądany fant i  zająć  miejsce. Odpada osoba, która nie zdąży zająć wolnego miejsca. 

2.Marynarki (rekomendujemy)

Wybieranych jest kilka par. Mężczyzna musi mieć ze sobą marynarkę. Zabawa polega na tym, iż wybrane pary tańczą, a na podany przez orkiestrę znak, mężczyzna zdejmuje z siebie marynarkę, przywleka ją na lewą stronę i zakłada ją ponownie. Partnerka może mu w tym pomagać. Para, która to wykona jako ostatnia, odpada. Konkurs kończy się, kiedy pozostanie tylko jedna par

3.Przechodzenie pod sznurem

Do tej zabawy potrzebny nam będzie kawałek sznurka, linki itp. długości około 3-4 m. Wybieramy z gości weselnych kilka par. Dwóm osobą każemy stanąć na środku sali, ze sznurkiem rozciągniętym między sobą. Pozostałe osoby stają po jednej stronie rozciągniętego sznurka. Zabawa polega na tym, że w takt muzyki granej przez orkiestrę, wszystkie pary tańczą i w międzyczasie przechodzą pod rozciągniętym sznurkiem, raz w jedną, a następnie w drugą stronę. Osoby, które trzymają sznurek, trzymają go na początku wysoko, ale z każdym przejściem wszystkich tańczących par na drugą stronę obniżają go coraz niżej. Osoby tańczące ze sobą muszą trzymać się cały czas siebie, nie mogą się puścić. Odpada para, która dotknie sznurka lub w trakcie przechodzenia pod sznurkiem nie będzie się trzymać między sobą. Oczywiście wygrywa ta para, która zostanie na samym końcu.

4.Taniec na gazecie

Para dostaje gazetę i tańczy na niej, po chwili składa się gazetę na pół i znowu na pół. Wygrywa para, która dłużej utrzyma się na jak najmniejszym kawałku gazety.

5.Taniec z figurami.

Taniec w parach, gdy cichnie muzyka  prowadzący mówi, jaką częścią ciała i w jakiej ilości trzeba dotknąć podłogi, na zasadzie twistera np. 3 ręce i 2 nogi, kto wykona figurę ostatni odpada.

6.Kareta

Każdy z uczestników dostaje krzesło i musi zapamiętać swoją role (np.: Koń prawy, koło tylne lewe, Królowa…). I podczas czytania tekstu każdy z uczestników po usłyszeniu swojej roli musi wstać i obejść swoje krzesło. (opcjonalnie osoby które się zagapią muszą wypić kieliszek wódki – rozwiązanie nie polecane, wolimy cytrynę).